ΟΡΙΣΜΟΣ: Υποκείμενο είναι το πρόσωπο, το ζώο ή το πράγμα (γενικά το καθετί για το οποίο γίνεται λόγος στην πρόταση.
Το υποκείμενο του ρήματος μιας πρότασης βρίσκεται πάντα σε πτώση ονομαστική και το βρίσκουμε κάνοντας την ερώτηση: ποιος; Ποια; Ποιο;
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
- Ο Σωκράτης φιλοσοφει.
- Ο κακός μισειται.
ΣΗΜ.: Το υποκείμενο μπορεί να βρίσκεται και σε πτώση αιτιατική μόνο με μια από τις προθέσεις: αμφί, περί, κατά, εις , προς, υπέρ, όταν εκφράζει : χρόνο, ποσό κατά προσέγγιση, χωρισμό.
Το υποκείμενο του απαρεμφάτου βρίσκεται σε πτώση ονομαστική επί ταυτοπροσωπίας και σε αιτιατική επί ετεροπροσωπίας.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
- Βούλομαι επισκέψασθαι κοινη μετά σου. [Ταυτοπρ.]
- Μιλτιάδης έπεισεν Αθηναίους στρατευσαι. [Ετεροπροσ.]
Το υποκείμενο της μετοχής οφείλει να συμφωνεί κατά γένος , αριθμό και πτώση με τη μετοχή.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
- Ουτος ηρξεν αδικων. [ Μετοχή συνημμένη]
- Ήκουεν τιμώμενος πάντων.[ -//-]
- Υποφαίνοντος του έαρος (Υποκ. μτχ )Αγησίλαος κλινοπετής ην. [Μτχ. Απόλυτη]
ΑΣΚΗΣΕΙΣ
1. Οι τελευταίοι κατέβαινον ες τας κώμας.
2. Οι τριάκοντα ησαν τύραννοι.
3. Το φθονειν εστί κακόν.
4. Τό σύν εστί πρόθεσις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου